wild
Marketing Tips
7 Ιανουαρίου, 2025

Marketing: Τι είναι και γιατί είναι σημαντικό;

Marketing Ultimate Guide

Σίγουρα είναι από τις πιο πολυχρησιμοποιημένες λέξεις στον επιχειρηματικό κλάδο και σίγουρα θα έχεις μια εικόνα για το τι σημαίνει, η οποία ενδεχομένως να είναι και κάπως παρεξηγημένη. Εσφαλμένα το Marketing, ειδικά τα τελευταία χρόνια, έχει ταυτιστεί αποκλειστικά με τη διαφήμιση, κάτι το οποίο δεν ισχύει. 

Τι είναι το Marketing: ορισμοί

Ακόμη και για τον ορισμό του τι είναι Marketing υπάρχουν πολλές, διαφορετικές απόψεις.  Σύμφωνα με την Αμερικανική Ένωση Marketing (American Marketing Association), ως Marketing ορίζονται όλες οι διαδικασίες και οι δραστηριότητες μια επιχείρησης για τη δημιουργία, διανομή, επικοινωνία και ανταλλαγή προϊόντων και υπηρεσιών που έχουν αξία για τους πελάτες, τους συνεργάτες και, εν γένει, για την κοινωνία. 

Από την άλλη, το Βρετανικό Ινστιτούτο Marketing (Chartered Institute of Marketing) θέτει ως Marketing τη διοικητική διαδικασία που έχει την ευθύνη για τον εντοπισμό, την πρόβλεψη και την ικανοποίηση των αναγκών των πελατών με επικερδή για την επιχείρηση τρόπο. 

Συνοπτικά, λοιπόν, και διευρύνοντας τους παραπάνω ορισμούς, κατά το ΟΠΑ (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών) ως Marketing νοείται η οργάνωση και διαχείριση των ανταλλαγών (φυσικών και άυλων αγαθών, πληροφοριών, διαχρονικών σχέσεων, εμπειριών) μεταξύ της επιχείρησης και της αγοράς της με τρόπο που ικανοποιεί τους πελάτες της επιχείρησης και επιτυγχάνονται οι στόχοι της επιχείρησης.    

Όπως γίνεται αντιληπτό από όλα τα παραπάνω, το Marketing, όποιον ορισμό και αν υιοθετήσει κανείς, εμπεριέχει τα παρακάτω βασικά χαρακτηριστικά

  • την έννοια της συναλλαγής μεταξύ δύο ή περισσότερων μερών 
  • την προτεραιότητα στην ικανοποίηση του πελάτη 
  • τη στοχοπροσήλωση στην επιτυχία της επιχείρησης ή του οργανισμού 
  • τη μακροπρόθεσμη αμοιβαία ικανοποίηση των συμμετεχόντων μερών στη συναλλαγή. 

Στην Ελλάδα, το Marketing, δυστυχώς, δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο ανάμεσα στις επιχειρήσεις, ίσως λόγω του μικρού μεγέθους της μέσης επιχείρησης στη χώρα. Η σημασία του Marketing για μια επιχείρηση δεν έχει εκτιμηθεί ακόμη, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται λάθος ή ελλιπείς στρατηγικές που με τη σειρά τους οδηγούν σε αποτυχία πολλές επιχειρήσεις.

marketing definition

Marketing Meaning

Το Μίγμα Marketing (Κανόνας των 4P)

Σε ένα πολύ απλοϊκό επίπεδο, το Marketing επιδιώκει να ταιριάξει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μιας εταιρείας με πελάτες που θέλουν πρόσβαση σε αυτά. Η αντιστοίχιση προϊόντων με πελάτες εξασφαλίζει τελικά την κερδοφορία. Αν ήταν, όμως, τα πράγματα τόσο απλά, δε θα είχαν χυθεί τόσοι τόνοι μελάνι για να χωρέσει όλη η πληροφορία σε βιβλία σχετικά με το Marketing.    

marketing 4P

Marketing Business Strategy

Για να κατανοήσεις περισσότερο την έννοια του Marketing, πρέπει να γνωρίζεις τι συμπεριλαμβάνεται στον πυρήνα του, δηλαδή το Marketing Mix, γνωστό και ως κανόνα των 4P.

Τα 4P είναι οι βασικοί πυλώνες που ρυθμίζονται μέσα από τις στρατηγικές Marketing που εφαρμόζει μια επιχείρηση: 

  • Promotion (Προώθηση)
  • Product (Προϊόν)
  • Price (Τιμή)
  • Placement (Τοποθέτηση) 
εταιρικη ταυτοτητα Εταιρική Ταυτότητα: Πόσο σημαντική είναι για μια επιχείρηση

Η δημιουργία εταιρικής ταυτότητας αποτελεί τη βάση για την οπτική, λεκτική και συναισθηματική σύνδεσ…

Προϊόν (Product)

Το προϊόν αναφέρεται στο είδος ή στα αντικείμενα που προσφέρει (ή σχεδιάζει να προσφέρει) μια επιχείρηση στο κοινό της. Ο σχεδιασμός του προϊόντος ή της παρεχόμενης υπηρεσίας αντίστοιχα πρέπει να γίνει με άξονα μία από τις δύο παρακάτω παραμέτρους προκειμένου να υπάρχουν πιθανότητες επιτυχίας στην αγορά: το προϊόν έρχεται να καλύψει μια ανάγκη των καταναλωτών που εντόπισε η εταιρεία και για την οποία υπήρχε κενό (gap) στην αγορά ή το προϊόν έρχεται να καλύψει μια υπάρχουσα ανάγκη του κοινού, η οποία έχει αυξημένη ζήτηση τη δεδομένη χρονική στιγμή και οι εκτιμήσεις των ειδικών συνηγορούν πως θα συνεχίσει να έχει την ίδια ή και παραπάνω. 

Τιμή (Price)

Η τιμή είναι η χρηματική αξία για την οποία η εταιρεία θα πουλήσει το προϊόν ή την υπηρεσία της. Για τη σωστή τιμολόγηση ενός προϊόντος πρέπει να ληφθούν υπόψιν πολλές συνιστώσες: η τιμή μοναδιαίου κόστους – τι κοστίζει δηλαδή για την εταιρεία η παραγωγή ενός τεμαχίου, οι τιμές στις οποίες κινούνται οι ανταγωνιστές του κλάδου, έμμεσοι κι άμεσοι, το κόστος Marketing, το οποίο προστίθεται στο μοναδιαίο, αλλά και τα πιθανά έξοδα διανομής.   

«Η δουλειά μας ως marketers είναι να καταλάβουμε πώς ο πελάτης θέλει να αγοράσει και να τον βοηθήσουμε να το κάνει». – Bryan Eisenberg

Να χρησιμοποιήσω το AI για την παραγωγή κειμένου;

Χρήση AI στο Content Marketing: Μπορεί να βλάψει το SEO;

Τοποθέτηση (Placement)

Τα κανάλια διανομής ενός προϊόντος είναι άλλο ένα εξίσου σημαντικό κομμάτι που πρέπει να οριστικοποιηθεί όταν αποφασίζεται η στρατηγική Marketing μια εταιρείας. Το να γνωρίζεις ποια είναι τα κατάλληλα touch points με το κοινό-στόχος είναι ζωτικής σημασίας για τη βιωσιμότητα του προϊόντος. Το να αποφασιστεί αν  το προϊόν θα διατίθεται μέσω φυσικής βιτρίνας, στο διαδίκτυο ή και από τα δύο κανάλια διανομής και με ποια τοποθέτηση σε κάθε κανάλι είναι μερικά από τα ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν σε αυτό το στάδιο. 

Προβολή (Promotion)

Η προώθηση αναφέρεται σε ολοκληρωμένες καμπάνιες επικοινωνίας. Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν πληρωμένη διαφήμιση, πώληση, προώθηση πωλήσεων, άμεσο Marketing, Δημόσιες σχέσεις και φυσικά, το Digital Marketing, το οποίο έχει εξελιχθεί σε κυρίαρχο παίκτη που φαίνεται πως καταλαμβάνει τη μερίδα του λέοντος στα Marketing Budgets πολλών εταιρειών.

Κύκλοι ζωής ενός προϊόντος 

Ως κύκλος ζωής ενός προϊόντος ορίζεται η περίοδος από την εισαγωγή του προϊόντος στην αγορά μέχρι την τελική απόσυρσή του

Πιο συγκεκριμένα, ο κύκλος ζωής ενός προϊόντος (product life cycle) μπορεί να χωριστεί στα εξής 4 στάδια:

  • Εισαγωγικό στάδιο (Introduction Stage): το αρχικό και πιο δαπανηρό μέρος για την επιχείρηση, αφού προβλέπει μεγάλη επένδυση από την εταιρεία, χωρίς άμεση απόσβεση αυτής
  • Στάδιο ανάπτυξης (Growth Stage): κατά τη φάση ανάπτυξης παρατηρείται αύξηση των πωλήσεων και εσόδων
  • Στάδιο ωρίμανσης (Maturity Stage): η εδραίωση του προϊόντος στην αγορά, αλλά και η φάση αυξημένου ανταγωνισμού και απαιτήσεων
  • Στάδιο παρακμής (Decline Stage): η περίοδος μείωσης πωλήσεων που ενδεχομένως να οδηγήσει τελικά στην απόσυρσή του από την αγορά

Ο κύκλος ζωής προϊόντων είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα και χρήσιμα εργαλεία στη στρατηγική μάρκετινγκ της σύγχρονης επιχείρησης, αλλά και σημαντικό εργαλείο για προβλέψεις και δημιουργία ενός business plan.

Η έννοια του Branding 

Branding και Εταιρική Ταυτότητα είναι συγκοινωνούντα δοχεία στον κλάδο του Marketing. Το Branding είναι, ουσιαστικά, η διαδικασία δημιουργίας μιας ξεχωριστής εταιρικής ταυτότητας, η οποία θα ενσωματωθεί σε όλες τις μορφές επικοινωνίας του προϊόντος.

Το Branding είναι πολύ σημαντικό καθώς θα αποτελέσει το βασικό όχημα διείσδυσης (penetration) ενός brand στο μυαλό (άρα και στο choice set) του καταναλωτή, επομένως απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή κατά τον σχεδιασμό του.

Βασική λεπτομέρεια είναι, αφού δημιουργηθεί το branding, να υπάρχει συνοχή (integration) στην επικοινωνία του μέσα από τα επιλεγμένα κανάλια. 

what is branding

Branding Meaning

Digital marketing για την ολιστική προώθηση της εταιρίας σας.

Ξεκινάμε με Strategy, χτίζουμε ένα πλάνο και το υλοποιούμε με πάθος.

Πραγματοποιούμε ολιστική διαχείριση του account σου για να μείνεις ξέγνοιαστος.

Καμπάνιες SEO, Google Ads, Social Media Marketing, Influencer Marketing, Growth Hacking και άλλα πολλά στα μέτρα της δικής σας επιχείρησης.

«Αν οι άνθρωποι πιστεύουν ότι μοιράζονται τις ίδιες αξίες με μια εταιρεία, θα παραμείνουν πιστοί στο εμπορικό σήμα». – Howard Schultz

Αν θέλαμε να δημιουργήσουμε μία λίστα με τα περιεχόμενα του Branding, αυτή θα είχε τα εξής:

  • Λογότυπο
  • Χρωματική παλέτα & Γραμματοσειρά 
  • Design 
  • Tone of Voice
  • Όραμα 
  • USP (Unique Selling Proposition) / Tagline

Άμεσα συνυφασμένο με το Branding είναι το Positioningη εικόνα που θέλει ένα brand να έχουν οι καταναλωτές. Το επιθυμητό positioning με το τελικό positioning προς το κοινό πολλές φορές απέχουν παρασάγγας – εν ολίγοις,  αυτό που σκέφτονται και υποστηρίζουν οι πελάτες για ένα brand και  αυτό που θα ήθελε το τμήμα Marketing να σκέφτονται είναι δύο τελείως διαφορετικοί κόσμοι.    

analytics performance for marketing

Performance Analytics

Traditional vs Digital Marketing

Ξεκάθαρος νικητής στην αναμέτρηση δεν υπάρχει, επομένως σημειώσατε Χ. Το Digital Marketing είναι η αιχμή του δόρατος στον κλάδο, αφού με τα τεράστια άλματα που σημειώνει η τεχνολογία και με τη στροφή του μεγαλύτερου μέρους του πληθυσμού στα ψηφιακά μέσα, οι καμπάνιες επικοινωνίας είναι πιο αποδοτικές και συνήθως οι Marketers στρέφονται προς τα εκεί. 

Από την άλλη, η υπερβολική προσφορά διαφημίσεων και η υπερέκθεση του τελικού καταναλωτή σε διαφημίσεις online, πολλές φορές έχει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που στοχεύουν οι επαγγελματίες του κλάδου: προκαλείται σύγχυση και ο καταναλωτής δεν προχωρά στο πολυπόθητο conversion.

Το Παραδοσιακό Marketing είναι εκείνο που αφορά μεθόδους προώθησης που υπάρχουν εδώ και δεκαετίες (όπως η τηλεόραση, το ραδιόφωνο και το Out Of Home) – εν ολίγοις, είναι κάθε καμπάνια που δεν περιλαμβάνει ψηφιακές πλατφόρμες.  Σήμερα, το Παραδοσιακό Marketing εξακολουθεί να διατηρεί τη δυναμική του και σε ορισμένες περιπτώσεις , αναλόγως  του κοινού στο οποίο απευθύνεται μια εταιρεία ή ένα προϊόν, ενδέχεται να είναι και η ιδανικότερη λύση. 

Στα αρνητικά του Παραδοσιακού Marketing συγκαταλέγεται η περιορισμένη δυνατότητα στόχευσης του κοινού, η περιορισμένη μέτρηση της αποτελεσματικότητας μιας ενέργειας και, φυσικά, το κόστος, το οποίο ειδικά για την τηλεόραση ανεβαίνει σε δυσθεώρητα ύψη. 

Αν, λοιπόν, αναζητάς ένα ιδανικό σχήμα για την προώθηση ενός brand, η χρυσή τομή βρίσκεται κάπου στη μέση: αξιοποίηση, δηλαδή, τρόπων προώθησης και επικοινωνίας και από τις δύο «δεξαμενές». Το ένα είδος συμπληρώνει το άλλο και τα δύο οδηγούν στην επιτυχία.       

Η επιτυχημένη λειτουργία μιας επιχείρησης, εξάλλου, δεν έχει να κάνει μόνο με την επιλογή της κατάλληλης αγοράς και τον σχεδιασμό του κατάλληλου προϊόντος που θα εκπληρώσει τις ανάγκες του καταναλωτή. Η συνταγή για να «δέσει» χρειάζεται και την απαραίτητη δοσολογία από τις τεχνικές Marketing προκειμένου ένα brand να μπορέσει να προσεγγίσει πιθανούς πελάτες. 

web design ultimate guide Ο υπέρτατος οδηγός για Web Design

Αν έχετε ποτέ αναρωτηθεί τι είναι αυτό που δίνει σε μια ιστοσελίδα χαρακτήρα, στυλ και ζωντάνια, τότ…

Στρατηγικές εισαγωγής νέων προϊόντων στην αγορά

Στον τομέα των επιχειρήσεων και της τεχνολογίας, η ανάπτυξη νέων προϊόντων (NPD: New Product Development) καλύπτει την πλήρη διαδικασία διάθεσης ενός νέου προϊόντος στην αγορά. Η ανάπτυξη νέων προϊόντων περιγράφεται ευρέως ως η μετατροπή μιας ευκαιρίας στην αγορά σε ένα προϊόν που διατίθεται προς πώληση.

Δεν αρκεί, ωστόσο, μόνο η σύλληψη της ιδέας και η κατανόηση της ανάγκης που το προϊόν θα κληθεί να καλύψει. Για την είσοδο ενός προϊόντος στην αγορά απαιτείται ένα σύνολο δραστηριοτήτων. Στην αρχική φάση της εισόδου στην αγορά το προϊόν πετυχαίνει χαμηλές πωλήσεις με ταυτόχρονα ιδιαίτερα υψηλό συνολικό κόστος (κυρίως λόγω του συνόλου της επένδυσης στο στάδιο της ανάπτυξης και του σχεδιασμού του). 

Σε αυτό το στάδιο το επιχειρησιακό ρίσκο και ο κίνδυνος είναι υψηλός, ενώ το προϊόν πραγματοποιεί ζημίες. Απαραίτητη προϋπόθεση για την ομαλή πορεία της εισόδου στην αγορά είναι η ικανότητα της εταιρείας να μπορεί να αναλύσει ικανοποιητικά και εκ των έσω τις συνθήκες της αγοράς. Και σε αυτό το σημείο είναι που ένα αποτελεσματικό πλάνο Marketing θα διαδραματίσει ρόλο καταλύτη για την έκβαση της πορείας. 

Βασικός παράγοντας για την όσο πιο αποτελεσματική μετάβαση από το ένα στάδιο στο επόμενο είναι η όλη διαδικασία να διαρκέσει όσο το δυνατόν μικρότερο χρονικό διάστημα, ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο το απαιτούμενο κόστος που προϋποθέτει το στάδιο της εισαγωγής.

Οι στρατηγικές εισαγωγής ενός προϊόντος στην αγορά έχουν γίνει αντικείμενο ακαδημαϊκής μελέτης στην πάροδο των χρόνων & έχουν διατυπωθεί πολλές διαφορετικές προσεγγίσεις για το πώς ένα προϊόν ή μια υπηρεσία θα μπορούσε άμεσα να κατακτήσει την κορυφή στις προτιμήσεις του καταναλωτή. Ορισμένες από τις πιο δημοφιλείς και αποτελεσματικές στρατηγικές είναι οι εξής:

Στρατηγική διαφοροποίησης

Η εταιρεία αποφασίζει να λανσάρει το προϊόν ως καινοτόμο, χρησιμοποιώντας ως «όχημά» της το στοιχείο εκείνο που το κάνει να διαφέρει από τα ήδη υπάρχοντα προϊόντα στην αγορά. Συνήθως πρόσφορο έδαφος για τέτοια προσέγγιση προσφέρουν στοιχεία όπως ο σχεδιασμός του προϊόντος ή η ποιότητά του. 

marketing strategy for new products

Marketing Strategy is like chess

«Εκεί που πάντα ξεκινάμε είναι: Ποια είναι η επιθυμία του χρήστη; Ποιο είναι το “σημείο πόνου” που εμφανίζεται αρκετά συχνά για να δημιουργήσουμε μια συνήθεια γύρω από αυτό;» – Nir Eyal

Στρατηγική “Skimming” (Αφαίρεση ή Ακρόαση)

Σε αυτή τη στρατηγική, το προϊόν εισάγεται στην αγορά σε υψηλή τιμή, με στόχο να αποτελέσει θέλγητρο για τους early adopters. Στη συνέχεια, και καθώς η δημοτικότητα του προϊόντος ανεβαίνει, η τιμή μειώνεται. Σκοπός σε αυτή την περίπτωση στρατηγικής είναι η μεγιστοποίηση του κέρδους από τη συγκεκριμένη κατηγορία καταναλωτών.  

Στρατηγική “Penetration” (Διείσδυση στην Αγορά)

Αποτελεί την ακριβώς αντίθετη στρατηγική του Skimming. Η εταιρεία αποφασίζει να εισάγει ένα νέο προϊόν σε χαμηλή τιμή, προκειμένου να αποτελέσει δέλεαρ για την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά του καταναλωτή, να επιλέξει δηλαδή το νέο προϊόν έναντι κάποιου άλλου. Μέσω αυτής της στρατηγικής επιτυγχάνεται η ταχεία διάδοση του προϊόντος στο αγοραστικό κοινό και η εδραίωση της επιχείρησης στην αγορά.

Στρατηγική “Copycat”

Όπως μαρτυρά κι η ονομασία, σε αυτό τον τύπο στρατηγικής η εταιρεία δημιουργεί ένα παρόμοιο ή ίδιο προϊόν με κάποιο άλλο επιτυχημένο προϊόν, αλλά με διαφοροποιήσεις που το καθιστούν πιο προσιτό στον καταναλωτή. Έτσι, προσφέρεται μια εναλλακτική, οικονομικότερη λύση.  

Στρατηγική Βασισμένη στην Ποιότητα

Η Στρατηγική που βασίζεται στην ποιότητα απευθύνεται σε πιο niche κοινό. Το brand αναδεικνύει ως βασικό χαρακτηριστικό του προϊόντος την ποιότητά του και το συνδυάζει με μια premium εμπειρία προς τον καταναλωτή. Αναπόφευκτα, το κοινό σε αυτή την περίπτωση είναι πιο περιορισμένο, αφού μιλάμε μόνο σε όσους είναι πρόθυμοι να πληρώσουν ένα υψηλό τίμημα για ένα προϊόν υψηλής ποιότητας. 

Στρατηγική Συνεργασίας ή Συμμαχιών

Σε αυτό το μοντέλο στρατηγικής, δύο ή περισσότερα brands συνεργάζονται μεταξύ τους και εισάγουν από κοινού στην αγορά ένα προϊόν ή μία υπηρεσία. Με αυτό τον τρόπο αξιοποιούνται οι πόροι – ανθρώπινοι και οικονομικοί – κάθε εταιρείας, καθώς και το know how του κλάδου. 

Στρατηγική Δοκιμής της Αγοράς

Κατά τη Στρατηγική Δοκιμής της αγοράς το προϊόν διατίθεται πιλοτικά σε συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή ή σε συγκεκριμένο κοινό, με σκοπό να καταγραφούν οι αντιδράσεις των καταναλωτών και να χαρτογραφηθούν οι τάσεις και οι τροποποιήσεις που θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν για την επίτευξη των στόχων του προϊόντος. 

Στρατηγική Στόχευσης σε Νέα Αγορά

Αν μια εταιρεία επιλέξει τη στρατηγική στόχευσης σε νέα αγορά, τότε εισάγει ένα νέο προϊόν σε αγορά που υπάρχει μικρός ανταγωνισμός ή «μπαίνει» στην αρένα μιας νέας αγοράς, στην οποία δε δραστηριοποιείται μέχρι σήμερα. Ο στόχος είναι απλός: να καλυφθούν ανάγκες του κοινού σε αγορές ή γεωγραφικά τμήματα της χώρας που δεν έχουν «ανακαλυφθεί» ως τώρα.  

developping marketing strategy

Developing Marketing Strategy

Αν θελήσεις να ορίσεις εν συντομία τα βήματα που απαιτούνται για την επιτυχημένη επιλογή στρατηγικής εισαγωγής ενός νέου προϊόντος στην αγορά, είναι τα παρακάτω:

  • Πετυχημένη και όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένη τοποθέτηση του προϊόντος στην αγορά (positioning)
  • Ομαλή αποδοχή του προϊόντος από το δίκτυο διανομής
  • Προσέλκυση ενδιαφέροντος ομάδας καταναλωτών
  • Ερεθίσματα και χαρακτηριστικά που θα κινήσουν το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού, ώστε να δοκιμάσει το νέο προϊόν
  • Να επιτύχει ποιοτικά και γευστικά το επιθυμητό αποτέλεσμα που θα το βάλει στη συνείδηση των καταναλωτών έστω και σε πρώιμο στάδιο. 

«Μην βρεις πελάτες για τα προϊόντα σου, βρες προϊόντα για τους πελάτες σου». – Seth Godin

Βusiness Plan & Marketing Plan 

Σε κάθε επιχείρηση τα πάντα πρέπει να γίνονται «βάσει πλάνου» ή, για την ακρίβεια, βάσει πλάνων. Δύο από τα βασικότερα τέτοια πλάνα είναι το Business Plan & το Marketing Plan.

To Business Plan (πολύ πιθανό να το έχεις ακούσει και ως Επιχειρηματικό Πλάνο στα ελληνικά) είναι ο βασικότερος μοχλός λειτουργίας κάθε νέου επιχειρηματικού εγχειρήματος. Στο Business Plan πρέπει να αποτυπώνεται αναλυτικά και ξεκάθαρα η επιχειρηματική ιδέα και φιλοσοφία, ποιο είναι το αντικείμενο της επιχείρησης, ποιο αποτελεί το όραμά της και, προφανώς, ποιοι είναι οι στόχοι, και πώς αυτοί προβλέπεται να υλοποιηθούν σε όλες τις φάσεις της λειτουργίας. Επί της ουσίας, ένα Business Plan ισοδυναμεί με έναν οδηγό δράσης για τη μετατροπή μιας ιδέας σε μια οικονομικά βιώσιμη επιχείρηση.Βασική προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία της επιχείρησης είναι το πλάνο να είναι εφαρμόσιμο και, ό,τι θα λέγαμε σήμερα, βιώσιμο. Με αυτό τον τρόπο, ο δρόμος προς την επιτυχία θα περιέχει τις λιγότερες δυνατές παγίδες, ενώ αντίστοιχα θα μπορέσεις να ανιχνεύσεις ευκολότερα πιθανούς κινδύνους και απειλές για την επιχείρησή σου.

Βασική προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία της επιχείρησης είναι το πλάνο να είναι εφαρμόσιμο και, ό,τι θα λέγαμε σήμερα, βιώσιμο. Με αυτό τον τρόπο, ο δρόμος προς την επιτυχία θα περιέχει τις λιγότερες δυνατές παγίδες, ενώ αντίστοιχα θα μπορέσεις να ανιχνεύσεις ευκολότερα πιθανούς κινδύνους και απειλές για την επιχείρησή σου.

Η σημασία ενός Business Plan είναι πολλαπλή και καλύπτει αρκετούς τομείς:

  • Καθοδήγηση και στρατηγική σκέψη: Το επιχειρηματικό σχέδιο σε βοηθά να καθορίσεις την αποστολή, το όραμα, τους στόχους και τη στρατηγική της επιχείρησής σου.

Αυτό θα αποτελέσει τη “Βίβλο” που θα καθοδηγήσει κάθε δράση και, αν είναι δομημένο σωστά, θα βοηθήσει να αποφευχθούν τυχόν αποτυχίες λόγω ασαφών ή λανθασμένων κατευθύνσεων.

  • Εκτίμηση της βιωσιμότητας της επιχείρησης: Με το επιχειρηματικό σχέδιο, μπορείς να αποκτήσεις μια σαφή εικόνα για τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά και να αξιολογήσεις τις προοπτικές εξέλιξής της.

Αυτό περιλαμβάνει την ανάλυση ανταγωνισμού, τις τάσεις της αγοράς και την εκτίμηση της ζήτησης για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που προσφέρονται.

people making marketing and business plan

Marketing & Business Plan

  • Αναγνώριση ευκαιριών και κινδύνων: Ο σχεδιασμός για το μέλλον της επιχείρησης περιλαμβάνει τη δυνατότητα να εντοπιστούν ευκαιρίες αλλά και πιθανοί κίνδυνοι. Η λεπτομερής ανάλυση βοηθά στον προγραμματισμό στρατηγικών που θα μειώσουν τους κινδύνους και θα αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες.
  • Προσέλκυση επενδυτών και χρηματοδότησης: Άλλος βασικός άξονας ενός Business Plan είναι η προσέλκυση ξένων κεφαλαίων για επενδύσεις. Αν έχεις δημιουργήσει ένα καλά διαρθρωμένο επιχειρηματικό σχέδιο, έχεις ήδη ένα βασικό εργαλείο με το οποίο μπορείς να πείσεις επενδυτές και χρηματοδότες να επενδύσουν στην επιχείρησή σου. 
  • Οργάνωση και διαχείριση της επιχείρησης: Το επιχειρηματικό σχέδιο παρέχει μια σαφή εικόνα για το ποιοι είναι οι στόχοι, πώς θα επιτευχθούν και ποιες είναι οι χρηματοδοτικές ανάγκες της επιχείρησης. Αυτό βοηθά την καθημερινή λειτουργία και τη διαχείριση των πόρων της.
  • Αξιολόγηση της απόδοσης: Το επιχειρηματικό σχέδιο προσφέρει ένα πλαίσιο αναφοράς για να παρακολουθείται η πρόοδος της επιχείρησης και να γίνονται αναγκαίες προσαρμογές ή βελτιώσεις στην πορεία.

Το Marketing είναι ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια για τη βιωσιμότητα της επιχείρησής σου και ως τέτοιο θα πρέπει να αντιμετωπίζεται. Απαράβατος κανόνας είναι η δημιουργία ενός Marketing Plan, ενός “σχεδίου δράσης” δηλαδή, για όλες τις ενέργειες της εταιρείας. Το Marketing Plan πρέπει να εναρμονίζεται με το Business Plan και, επί της ουσίας, να αποτελεί συνέχειά του.    

«Οι έξυπνες μάρκες δεν ακολουθούν απλώς τις αλλαγές τάσεων. Τις ξεκινούν». – Ann Handley

Αν αναρωτιέσαι τι πρέπει να περιλαμβάνει ένα Marketing Plan, τότε στη λίστα πρέπει να μπουν τα εξής: 

  • Καθορισμός στόχων και στρατηγικής: Το Marketing πλάνο βοηθά την επιχείρησή σου να καθορίσει σαφείς στόχους, όπως αύξηση πωλήσεων, ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας της μάρκας ή εισαγωγή νέων προϊόντων στην αγορά. Βοηθά επίσης στον προσδιορισμό της στρατηγικής που θα ακολουθηθεί για την επίτευξή τους.
  • Στρατηγική στόχευση και διαφοροποίηση: Μέσω του πλάνου, θα πρέπει να ορίζεις ξεκάθαρα ποιο είναι το κοινό-στόχος για το εγχείρημά σου και πώς μπορεί να διαφοροποιηθεί η επιχείρησή σου από τον ανταγωνισμό. Η ανάλυση των αναγκών των πελατών και των χαρακτηριστικών της αγοράς επιτρέπει την ανάπτυξη στρατηγικών που ανταγωνίζονται με επιτυχία στην αγορά.
  • Αποτελεσματική κατανομή πόρων: Ένα καλά καταρτισμένο Marketing πλάνο καθορίζει το πώς θα κατανεμηθούν οι πόροι (χρήματα, χρόνο, ανθρώπινοι πόροι) για τις διάφορες ενέργειες μάρκετινγκ, όπως διαφήμιση, προώθηση, κοινωνικά μέσα κ.λπ. Εξασφαλίζει ότι οι πόροι χρησιμοποιούνται με τον πιο αποδοτικό και στρατηγικό τρόπο.
  • Ανάλυση ανταγωνισμού: Στο Marketing πλάνο περιλαμβάνεται η ανάλυση του ανταγωνισμού, η οποία θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις τις στρατηγικές και τις δραστηριότητες των ανταγωνιστών της επιχείρησής σου και να προσδιορίσεις πώς μπορεί διαφοροποιηθεί και να προσφέρει αξία στους πελάτες της.
  • Αύξηση της αποτελεσματικότητας των καμπανιών μάρκετινγκ: Με το Marketing πλάνο, μπορείς να δημιουργήσεις καμπάνιες και ενέργειες που είναι στοχευμένες και μετρήσιμες. Αυτό βοηθά στην αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των ενεργειών και τη συνεχιζόμενη βελτίωση των στρατηγικών.
  • Βελτίωση της προσαρμοστικότητας: Η συνεχής παρακολούθηση και αναθεώρηση του Marketing πλάνου επιτρέπει στην επιχείρηση να προσαρμόζεται γρήγορα στις αλλαγές της αγοράς, στις νέες τάσεις ή στις αλλαγές στις προτιμήσεις των πελατών.

Ενίσχυση της εικόνας και της αναγνωρισιμότητας της μάρκας: Το Marketing πλάνο περιλαμβάνει στρατηγικές για την ενίσχυση της εικόνας της επιχείρησης, τη δημιουργία μιας ισχυρής μάρκας και την προώθηση αυτής σε διαφορετικά κανάλια και κοινά.

Συχνές Ερωτήσεις για το Marketing

Αναζητάς έναν αξιόπιστο συνεργάτη για την υλοποίηση του πλάνου Marketing της εταιρείας σου; Η ομάδα της Wild Wild Web είναι εδώ για εσένα! Επικοινώνησε μαζί μας τηλεφωνικά στο 211 44 42 300 ή συμπλήρωσε τη φόρμα επικοινωνίας και θα επικοινωνήσουμε για να “καταστρώσουμε” μαζί τα επόμενα πλάνα σου.

Ποιες είναι οι βασικές στρατηγικές μάρκετινγκ που μπορώ να εφαρμόσω στην επιχείρησή μου;

Κάποιες βασικές στρατηγικές περιλαμβάνουν τη δημιουργία πρωτότυπου περιεχομένου (blogging, social media), το SEO (βελτιστοποίηση για μηχανές αναζήτησης), το email marketing και την πληρωμένη διαφήμιση (PPC).

Πώς μπορώ να αυξήσω την αναγνωρισιμότητα της μάρκας μου;

Η αύξηση της αναγνωρισιμότητας μπορεί να επιτευχθεί μέσω ισχυρού branding, τη δημιουργία ποιοτικού περιεχομένου, την ενεργό παρουσία στα social media και τη συνεργασία με influencers ή άλλες μάρκες.

Ποιες είναι οι καλύτερες πλατφόρμες για online διαφήμιση και προώθηση της επιχείρησής μου;

Ορισμένες από τις πιο δημοφιλείς πλατφόρμες περιλαμβάνουν το Facebook, το Instagram, το Google Ads, το LinkedIn και το YouTube. Η επιλογή της πλατφόρμας εξαρτάται από το κοινό-στόχο και τους στόχους της επιχείρησής σας.

Τι είναι το SEO και πώς μπορεί να βοηθήσει την επιχείρησή μου;

Το SEO (Search Engine Optimization) αφορά τη βελτιστοποίηση του website σας για να εμφανίζεται πιο ψηλά στις μηχανές αναζήτησης, όπως το Google. Βελτιώνοντας το SEO, μπορείτε να αυξήσετε την οργανική επισκεψιμότητα στον ιστότοπό σας και να προσελκύσετε περισσότερους πιθανούς πελάτες.

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ παραδοσιακού και ψηφιακού μάρκετινγκ;

Το παραδοσιακό μάρκετινγκ επικεντρώνεται σε φυσικά μέσα επικοινωνίας (τηλεόραση, ραδιόφωνο, έντυπα), ενώ το ψηφιακό μάρκετινγκ χρησιμοποιεί το διαδίκτυο, τα social media, τη βελτιστοποίηση για μηχανές αναζήτησης (SEO) και άλλες online τεχνικές για την προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του παραδοσιακού μάρκετινγκ σε σχέση με το ψηφιακό;

Το παραδοσιακό μάρκετινγκ μπορεί να είναι αποτελεσματικό για την προσέγγιση του κοινού που δεν χρησιμοποιεί συχνά το διαδίκτυο ή για την ενίσχυση της παρουσίας σε τοπικό επίπεδο. Οι τηλεοπτικές διαφημίσεις, για παράδειγμα, προσφέρουν μαζική προβολή και εμπιστοσύνη, ενώ η έντυπη διαφήμιση μπορεί να δημιουργήσει πιο συγκεκριμένο και προσωπικό μήνυμα.

image or video caption 1

image or video caption 2

image or video caption 3

wild
Marketing Tips
18 Δεκεμβρίου, 2024
Ο Απόλυτος Οδηγός για την Επιλογή CMS

Περισσότερα Άρθρα

digital marketing ultimate guide
MARKETING TIPS
Digital Marketing: Ο Απόλυτος Οδηγός
9 Ιανουαρίου, 2025
10 λεπτά
web design ultimate guide
MARKETING TIPS
Ο υπέρτατος οδηγός για Web Design
3 Ιανουαρίου, 2025
10 λεπτά